4.Odgoj u starom Izraelu

4. lekcija         Subota, 27. srpnja 2019.
Odgoj u starom Izraelu

„Našao ga je u zemlji pustinjskoj i u pustoši ričuće pustare; okružio ga je, podučavao ga, čuvao ga kao zjenicu oka svojega.“ – Ponovljeni zakon 32:10.

„Ljudi koji su se čvrsto držali Božjih načela života boravili su u poljima i na brežuljcima. Oni su obrađivali zemlju i uzgajali krupnu i sitnu stoku, i u tom slobodnom i neovisnom životu, koji im je pružao prilike za rad, proučavanje i razmišljanje, učili su od Boga i podučavali svoju djecu njegovim djelima i putevima. To je bila metoda odgoja koju je Bog želio uspostaviti u Izraelu.“– Odgoj, str. 33.34.

Predlažemo da pročitate: Odgoj, str. 29. 30.
Nedjelja 21. srpnja
1. PATRIJARSI

a. Opiši primjer Abrahama kao patrijarha. Postanak 18:17-19; 12:6-8.

„U drevnim vremenima otac je bio vladar i svećenik vlastite obitelji, i imao je autoritet nad svojom djecom, čak i nakon što su oni osnovali svoje vlastite obitelji. Njegovi potomci su naučeni da se ugledaju na njega kao svog vođu u svjetovnim i vjerskim pitanjima. Abraham je nastojao održati ovaj patrijarhalni način uprave jer se tako čuvalo znanje o Bogu. Bilo je nužno povezati članove obitelji da bi se podigao zid protiv idolopoklonstva koje se posvuda raširilo i uhvatilo duboko korijenje.“– Patrijarsi i proroci, str. 141.

b. Kakav životni stil su gajili patrijarsi? Hebrejima 11:8-10; Postanak 25:27.

Ponedjeljak 22. srpnja
2. ODGOJ U PUSTINJI

a. Kako je Gospod vodio odgoj Izraela u pustinji? 1. Korinćanima 10:1-4; Izaija 63:9.

„Sam Gospod je upravljao odgojem Izraelaca. Njegova briga se nije ograničavala na njihove vjerske interese. Sve što je utjecalo na njihovu umnu i tjelesnu dobrobit bilo je predmet božanske providnosti i bilo je obuhvaćeno božanskim Zakonom.“– Patrijarsi i proroci, str. 592.

„Čak i brinući se za njihovu hranu, Bog je imao u vidu njihovo najviše dobro. Mana, kojom ih je hranio u pustinji, imala je svojstva koja su razvijala tjelesnu, duševnu i moralnu snagu.“– Odgoj, str. 38.

„Hebrejski narod bio je poučavan tijekom svog putovanja kroz pustinju. Oni su bili uključeni u tjelesni i mentalni rad. Razvijali su svoje mišiće u raznim aspektima rada. Povijest života Izraelaca u pustinji zabilježena je za dobrobit Božjeg Izraela do kraja vremena... Gospod nije napustio svoj narod u njihovom lutanju kroz pustinju, ali su mnogi napustili Gospoda. Odgoj koji su primili u Egiptu učinio ih je podložnim iskušenju, idolopoklonstvu i razuzdanosti, i zbog zanemarivanja Gospodnjih zapovijedi, skoro svi odrasli koji su izašli iz Egipta bili su ostavljeni u pustinji; ali njihovoj djeci dozvoljeno je ući u Kanaan.“ – The Review and Herald, 17. prosinca 1895.

„Sve što je bilo povezano s postavljanjem tabora bilo je pouka za djecu i pridonosilo je njihovom poučavanju u navikama točnosti, brižljivosti i redu. Djecu koja su imala dovoljno godina trebalo je poučavati postavljanju šatora u kojemu su živjeli, i održati savršeni red u svemu što su činili. (…) Ona su stalno dobivala znanje o nebeskim stvarima. Roditelji su stalno objašnjavali svojoj djeci zašto su Izraelci morali putovati pustinjom, zašto im je dan Zakon na Sinaju, i svemu što se od njih očekivalo da čine i budu kad dođu u Obećanu zemlju.“ – Uzvisimo Isusa, str. 145.

„Izraelu je trebalo upravo ono iskustvo koje im je Bog dao, i nijedna druga sila nije mogla upravljati njima kao što je to činio Krist tijekom cijelog njihovog dugog putovanja kroz pustinju. Odgoj Izraela nije povjereno nijednom ljudskom oruđu; njih je učio Onaj koji je beskrajan u mudrosti. Oni su svakoLjetopisano učili o onome što Bog zahtjeva od svoje crkve na zemlji.“ – Manuscript Releases 18, 234.

Utorak 23. srpnja
3. BOŽJI PLAN ZA IZRAEL

a. Koji je bio Božji plan za Izraelce u naseljavanju Kanaana? PNZ 4:5-10; 11:22-24.

„Bog je izabrao Izraela da objavi svoj karakter ljudima. Želio je da bude kao izvor spasenja u svijetu. … U rane dane Izraela narodi svijeta su zbog izopačenog života izgubili spoznaju o Bogu. Prije su Ga poznavali, ali zato što Mu nisu “iskazali ni slavu ni zahvalnost kao Bogu. postali su isprazni u mislima svojim i njihovo je nerazumno srce potamnjelo” (Rimljanima 1:21). Ali Bog ih u svojoj milosti nije uništio. Odlučio im je dati priliku da se preko Njegova izabranog naroda ponovo upoznaju s Njim. Naukom o žrtvenoj službi Krist je trebao biti uzdignut pred narodima, da žive svi koji u Njega pogledaju.“– Djela apostola, 14.

„Bog je naselio svoj narod u Kanaanu da kao moćan bedem zadržava val nemorala kako ne bi preplavio svijet.“ – Patrijarsi i proroci, str. 544.

b. Kako su se oni ponijeli u izvršavanju ovog plana? Suci 2:7,10-12; 1:28.

„Gospod je sa svoje strane vjerno ispunio obećanje što ga je dao Izraelu. Jošua je slomio moć Kanaanaca i plemenima podijelio zemlju. Njima je samo ostalo da vjerujući u obećanje božanske pomoći završe djelo razvlašćivanja stanovnika zemlje. Međutim, oni su to propustiti učiniti. Ulaskom u savez s Kanaancima oni su izravno prekršili Božju zapovijed i tako propustili ispuniti uvjet uz koji im je On dao obećanje o predaji Kanaana u njihovo vlasništvo.“– Patrijarsi i proroci, str. 543.

„Gdje god je u Izraelu Božji plan odgoja bio primjenjivan, uspjesi su svjedočili o njegovu Autoru. Ali, vrlo su rijetki bili domovi u kojima se davao odgoj koji je Nebo propisalo, pa je i karaktera koji bi se na taj način izgrađivali bilo malo. Božji plan bio je samo djelomično i nepotpuno ostvaren. Nevjerstvom i preziranjem Božjih uputa, Izraelci su se okružili iskušenjima kojima se malo njih moglo oduprijeti.“– Odgoj, str. 45

Srijeda 24. srpnja
4. PROROČKE ŠKOLE

a. Što iz zapisa o postojanju proročkih škola možemo naučiti o njihovoj prirodi i upravljanju? 1 Samuelova 19:18-20; 2. Kraljevima 6:1-7.

„Proročke škole koje je Samuel osnovao služile su kao brana protiv sveopće pokvarenosti, doprinosile su moralnoj i duhovnoj dobrobiti mladih i promicale budući napredak naroda, stvarajući sposobne ljude koji su kao savjetnici i vođe mogli djelovati u strahu Božjemu. Da bi ostvario ovaj cilj, Samuel je okupio skupine mladih ljudi koji su bili pobožni, razumni i skloni učenju. Zvali su se proročki sinovi. Dok su razgovarali s Bogom i proučavali njegovu Riječ i djela, njihovim prirodnim darovima je dodana i mudrost odozgo. Uživali su poštovanje i povjerenje naroda i zbog učenosti i pobožnosti.“– Patrijarsi i proroci, str. 593.

„Glavni predmeti proučavanja bili su Božji zakon s uputama datim Mojsiju, sveta povijest, sveta glazba i poezija. Veliki cilj cjelokupnog učenja bio je upoznati Božju volju i dužnosti Njegovog naroda. U zapisima svete povijesti opažale su se Jehovine stope. Iz događaja u prošlosti izvlačile su se pouke o odgajanju za budućnost. Učenicima su prikazane velike istine na koje su ukazivali simboli i sjenke Mojsijevog zakona, i oni su se vjerom uhvatili za središte cijelog tog sustava, Janje Božje koje će uzeti na sebe grijehe svijeta.“ – Fundamentals of Christian Education, 97.

b. Kakvo je praktično obrazovanje Isus dobio kad je bio na ovoj zemlji? Matej 13:55. Kakav je slučaj s učenicima proročkih škola?

„Učenici ovih škola izdržavali su se vlastitim radom kao ratari i obrtnici. To u Izraelu nije smatrano čudnim ili unižavajućim; smatrano je zločinom dopustiti da djeca odrastaju ne poznavajući dobrobiti korisnog rada. U poslušnosti Božjim zapovijedima svako dijete je učilo neki zanat, čak i ako je trebalo biti obrazovano za svetu službu.“ – Fundamentals of Christian Education, 97.

Četvrtak 25. srpnja
5. PLEMENITI PRIMJERI

a. Kako je Bog nagradio Josipovu čestitost i vjeru, nakon što se suočio s velikim nevoljama? Postanak 37:28; 41:41-44. Kroz kakvu je pripremu on prošao?

„Čist, vrijedan i radostan, ovaj je mladić pružao dokaze o moralnoj čvrstoći i ozbiljnosti. On je slušao očeve pouke, a volio je slušati Boga. Osobine kojima se kasnije isticao u Egiptu – blagost, vjernost i istinitost – pokazale su se već u svakoLjetopisanom životu.“– Patrijarsi i proroci, str. 209.

b. Opiši pozadinu Danielovog životnog iskustva. Kako Danielov život otkriva korisnost pobožnog odgoja? Daniel 1:1-6; 6:1-3.

„Svojom mudrošću, pravednošću, neporočnošću i spremnošću da čine dobro u svom svakoLjetopisanom životu, svojim posvećivanjem interesima naroda, i to idolopokloničkog, Josip i Danijel su se pokazali vjerni načelima svog ranog odgoja, vjerni Onome čiji su predstavnici bili. U Egiptu kao i u Babilonu cijela je nacija poštovala ove ljude; i u njima su neznabošci, kao i svi narodi s kojima su dolazili u doticaj, vidjeli prikaz Božje dobrote i dobročinstva, prikaz Kristove ljubavi.“

„Iste velike istine koje su bile otkrivene preko ovih ljudi, Bog želi otkriti preko mladih i djece naših dana. Povijest Josipa i Daniela je prikaz onoga što će Bog učiniti za one koji mu se pokore i cijelim srcem teže ispuniti Njegovu namjeru.“ – Odgoj, str. 56

Petak 26. srpnja
PITANJA ZA OSOBNO RAZMIŠLJANJE:

1. Kakav životni stil su izabrali patrijarsi, i zašto?

2. Zašto je Izraelu bilo potrebno tako opsežan odgoj u pustinji?

3. Kako se Božji plan razlikuje od onoga što je Izrael zapravo ostvario?

4. Koji su važni sadržaji bili prisutni u proročkim školama?

5. Kako je Božji plan za odgoj zasjao u životu nekolicine plemenitih ljudi?

  • Hits: 1401